Dnia 27 marca 2018 roku odbyło się międzyzakładowe spotkanie naukowe, w którym wzięli udział reprezentacji dwóch jednostek: Zakładu Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem oraz Zakładu Filozofii Wychowania i Edukacji Obywatelskiej. Podczas spotkania referat pt. „Na tropie dyskursu traumy w metodologicznej samowiedzy pedagogicznej” wygłosiła dr Justyna Spychalska-Stasiak.
Prelegentka swój wywód oparła o następujące wnioski wyjściowe:
- Pedagogika i nauki pokrewne wciągnięte zostały w wir niemożliwej do zatrzymania zmiany, definiowanej w przypadku rodzimej dyscypliny jako przejście od ortodoksji ku heteronomii myślenia pedagogicznego (Hejnicka-Bezwińska, 1989, 2008, 2011).
- Intensywne tempo dokonujących się w nauce zmian, a także stopień wyrastających na jego podstawie modyfikacji, wywołują szereg trudności, problemów i dylematów, utrudniających pedagogom konieczność „uczestniczeni[a] w metodologicznej zmianie” (Piekarski, 2013).
- Diagnozowanie owych trudności, ich opisywanie, analizowanie i wyjaśnianie stanowi jeden z podstawowych toposów metodologicznej samowiedzy pedagogicznej.
Zarówno tematyka referatu, jak i zaprezentowane przez dr Justynę Spychalską-Stasiak możliwe ścieżki rozważań, stały się solidną kanwą dla naukowej debaty, która rozgorzała wśród uczestników spotkania.