Katedra Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem

Badania naukowe

Badania naukowe Pracowników Katedry Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem obejmują dwa główne wątki:

  • analizę wybranych zagadnień metodologii pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem metodologii badań jakościowych,
  • rozwijanie interdyscyplinarnych studiów nad dyskursem, przede wszystkim w refleksji nad współczesnymi problemami szkolnictwa wyższego i nauki.

Główne obszary zainteresowań członkiń zespołu:

Helena Ostrowicka – doktor habilitowana w zakresie pedagogiki, profesor UKW. Prowadzi badania na pograniczach dyscyplin naukowych, przede wszystkim w interdyscyplinarnych obszarach studiów nad dyskursem, również w zakresie problemów konstruowania wiedzy naukowej. W badaniach empirycznych koncentruje się na eksploracji teoretycznej i filozoficznej perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w czterech instytucjonalnych kontekstach: nauki, edukacji, polityki i mediów.

Autorka lub współautorka około 70 publikacji naukowych, w tym 6 monografii, m.in. „Regulating Social Life. Discourses on the Youth and the Dispositif of Age” (Palgrave Macmillan, 2019), „The Dispositif of the University Reform: The Higher Education Policy Discourse in Poland” (z Justyną Spychalską-Stasiak i Łukaszem Stankiewiczem, Routledge, 2020), „Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie” (Impuls, 2015). Stypendystka DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst), laureatka konkursów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Narodowego Centrum Nauki. Obecnie kieruje grantem Narodowego Centrum Nauki "Heterotopie obywatelstwa – dyskurs edukacyjny i pedagogie militaryzacji w przestrzeniach organizacji młodzieżowych. Ujęcie analityczno-krytyczne i porównawcze" (OPUS 18).

Monika Nawrot-Borowska - doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor UKW. Jej zainteresowania badawcze lokują się w obszarze historii wychowania, obejmują historię dziecka i dzieciństwa, wychowania w rodzinie, nauczania domowego, zabaw i zabawek dziecięcych, zdrowia, higieny i seksualności dziecka (ze szczególnym uwzględnieniem okresu zaborów). Jest autorką ponad 80 publikacji, w tym pracy pt. "Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i początkach XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka", Bydgoszcz 2011, współautorką pierwszych w polskiej historiografii opracowań poświęconych historii zabawek dziecięcych ("Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku", Wrocław 2016; "O zwykłych przedmiotach w niezwykłej codzienności. Bożonarodzeniowe zabawki dla dzieci w II połowie XIX i na początku XX wieku", Poznań 2019).

Justyna Spychalska-Stasiak – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Swoje zainteresowania naukowe lokuje na styku pedagogiki ogólnej, metodologii oraz filozofii nauki, koncentrując się głównie na analizie dyskursu naukowego oraz wytwarzanej w jego ramach wiedzy. Autorka kilku artykułów naukowych, w roku 2014 obroniła dysertację finansowaną w ramach grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Polsce. Uczestniczka dwóch projektów badawczych: „Urządzanie uniwersytetu – dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce”, kierowanego przez dr hab. Helenę Ostrowicką, prof. UKW oraz „Zjawisko lifestreamingu jako droga do poszukiwania i konstruowania tożsamości młodych osób. Statusy tożsamościowe i style tożsamości młodych osób a nadmierne korzystanie przez nich z sieci społecznościowych”, kierowanego przez dr Jolantę Jarczyńską, dofinansowanego przez KBdsPN. W roku akademickim 2017-2018 realizuje projekt „Bricolage w naukach o edukacji”, dofinasowany z dotacji Wydziału Pedagogiki i Psychologii UKW dla Młodego Naukowca lub Doktoranta.

Aleksandra Rzyska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki (rozprawa doktorska pt. Reprezentacje uniwersytetu w dyskursie prasowym). Członkini zespołu badawczego w projekcie badawczym NCN: „Urządzanie uniwersytetu – dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce”.

Klaudia Wolniewicz-Slomka - doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce publicznej. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół polityki publicznej, a szczególnie polityki rodzinnej, lokalnej polityki społecznej oraz dyskursu medialnego. Najważniejsze publikacje to: Design and implementation of family policy on a local level: example of two cities, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, nr 45/2019, Warszawa 2019; Opieka nad dzieckiem w wieku do lat 3 – lokalne zróżnicowanie dostępu do usług opiekuńczych, „Polityka Społeczna”, nr 1/2015, numer tematyczny, Warszawa 2015. Uczestniczka wielu projektów badawczych o zasięgu krajowym i międzynarodowym realizowanych na UW, w PAN czy na University of Exeter, finansowanych ze środków m.in. NCN, Erasmus Plus.